
Lenistwo popłaca...
24 stycznia 2008, 12:09Wszyscy, który korzystają z komunikacji miejskiej, znają na pewno następujący dylemat: czekać na spóźniający się pojazd czy lepiej pójść na piechotę. Zgodnie z drugim prawem Soda ("Wcześniej czy później i tak musi nastąpić najgorszy z możliwych splotów okoliczności"), gdy zdecydujemy się na przechadzkę, w krótkim czasie miną nas co najmniej dwa autobusy. Matematycy z Uniwersytetu Harvarda i California Institute of Technology podeszli do zagadnienia pragmatycznie i wyliczyli, że opuszczenie przystanku jest błędem, a leniwe wyczekiwanie najlepszą strategią.

Wkrótce premiera nowej kości ATI?
22 stycznia 2008, 12:43AMD od wielu miesięcy przeżywa poważne problemy, więc tym bardziej zaskakuje nieoficjalna wiadomość, że należąca do tej firmy ATI pokaże w połowie bieżącego roku nowe układy graficzne. Jeszcze niedawno mówiono, że kolejnych GPU należy spodziewać się na przełomie 2008 i 2009.

IBM obsługuje... OOXML
22 stycznia 2008, 11:26Chyba każdy, kto interesuje się IT słyszał o walce formatów OOXML i ODF. Słyszał też, że jednym z największych przeciwników microsoftowego OOXML jest wspierająca forma ODF firma IBM. Okazuje się jednak, że Błękitny Gigant jest firmą pragmatyczną, która w niektórych swoich produktach... wspiera format Microsoftu.
Z P2P bezpieczniej na drodze
22 stycznia 2008, 00:13Zwolennicy sieci peer-to-peer często wskazują na ich zalety oraz możliwości pożytecznego wykorzystania. Niestety, konkretnych zastosowań tego rodzaju jest jak na lekarstwo, a nawet legalne "torrenty" zwykle kojarzą się z niekontrolowaną dystrybucją pirackich plików wszelkiego rodzaju. Na szczęście pojawiają się przykłady potwierdzające korzyści płynące z tej technologii. Jednym z nich jest CarTorrent – sieć bezprzewodowej komunikacji dla samochodów, opracowywana przez naukowców z University of California w Los Angeles.

Ukoić kierowcę
19 stycznia 2008, 21:58Pojazdy poruszające się po naszych drogach są coraz nowocześniejsze i bezpieczniejsze. Jednak zdarzają się sytuacje, w których nie wystarczają nawet najlepsze poduszki powietrzne, ani kontrolowane strefy zgniotu. Dlatego niemieccy naukowcy z Technical University of Berlin zabrali się za pracę nad samochodem, który umożliwi ograniczenie liczby wypadków przez poprawę komfortu psychicznego kierowcy.

Oszust z kitą
19 stycznia 2008, 18:47Wiewiórki chowają w różnych miejscach swoje zimowe zapasy. Niejedno drzewo wyrosło z zapomnianych lub niezjedzonych z innego powodu nasion. Zwierzęta te są jednak nie tylko zwinne, ale i dużo sprytniejsze, niż mogłoby się wydawać. Często urządzają przedstawienia zakopywania (bardzo rozbudowane i teatralne) nieistniejących orzechów i dzięki temu udaje im się zabezpieczyć przed kradzieżą prawdziwe jedzenie na czarną godzinę.

Falą uderzeniową w nowotwór
19 stycznia 2008, 11:05Naukowcy z University of Missouri-Columbia i U.S. Army połączyli ze sobą dwa nanomateriały, z których jeden działa jako paliwo, a drugi jako utleniacz. Uzyskali w ten sposób miksturę, która spala się tak gwałtownie, że wywołuje falę uderzeniową pędzącą z prędkością do 1000 metrów na sekundę (3 Mach). Uczeni mają nadzieję, że uda się ją wykorzystać do... leczenia nowotworów.

"Wielordzeniowe" kości pamięci?
18 stycznia 2008, 12:16Współczesne procesory stały się tak wydajne, że nie nadążają za nimi układy pamięci, stając się w ten sposób wąskim gardłem systemu kompuerowego i innych urządzeń. Kryptograf Joseph Ashwood mówi, że znalazł rozwiązanie.

Wszystkiego najlepszego, drogie smerfy
16 stycznia 2008, 18:00W poniedziałek smerfy skończyły 50 lat. Ich "ojcem" jest belgijski rysownik Pierre Culliford, lepiej znany jako Peyo. Pierwszy komiks z niebieskimi stworkami powstał w październiku 1958 roku. Początkowo stanowiły one dodatkową obsadę serii Johan and Pirlouit, która ukazywała się w piśmie Le Journal de Spirou. W latach 60. szybko jednak zdobyły popularność i dorobiły się własnej historii.

Tylko na boki
16 stycznia 2008, 01:12Co można uzyskać, łącząc liczące sobie siedemdziesiąt lat konstrukcje ze współczesną technologią? Jeśli wierzyć obietnicom firmy EcoMotors, efektem takiego mariażu będą samochody spalające 2,4 litra paliwa na sto kilometrów. Firma ma zamiar wprowadzić na rynek opracowany przez APT Technology silnik wysokoprężny, przypominający napęd samolotów Junkersa z lat trzydziestych ubiegłego wieku.